Projekt „Učení může být příjemnou hrou“ (2007 – 2013)
Projekt „Učení může být příjemnou hrou“
Účastí na realizaci tohoto projektu chce naše škola dosáhnout modernizace základního vzdělávání, a to formou intenzivní podpory nových metod rozvíjení cílových kompetencí založených na interaktivních formách výuky. Cílem je vybavit přihlášenou skupinu pedagogů takovými strategiemi v oblasti práce s moderními technologiemi, v oblasti tvorby a využívání interaktivních výukových materiálů a v oblasti evaluace vlivu interaktivních prvků výuky, které ve svém důsledku přinesou novou, vyšší kvalitu vzdělávání na I. stupni základní školy. Učitelům při tvorbě interaktivních výukových materiálů umožní rozšíření jejich komplexnosti. Žáci I. stupně základních škol budou moci při studiu využít moderní způsoby výuky. V případě nemoci, nepředvídaných situací nebo i pro standardní procvičování a opakování budou moci výukové materiály využít i při studium v domácím prostředí. Navíc výukové materiály lze standardně převádět do volně a běžně používaných formátů, např. pdf.
Celkovým výstupem bude soubor 240 interaktivních výukových materiálů pokrývajících (případně i alternativní formou zpracování) významnou část učiva I. stupně ZŠ v rozsahu daném RVP ZV.
Informační technologie jsou v současné době v podstatě světem dnešních žáků. Význam a vliv ICT na život dětí je mnohem větší, než je dospělá populace ochotna připustit. Interaktivní výuka je přitom nástrojem, který se přímo nabízí k tomu, aby ICT byly nenásilnou a dětem přirozenou formou využity ve výuce. Zatímco v období realizace Státní informační politiky ve vzdělávání v letech 2002 - 2006 byl důraz kladen na samotné zvládnutí práce s výpočetní technikou (a to jak z hlediska počítačové gramotnosti učitelů, tak i žáků), v současné době je aktuální posun na vyšší úroveň implementace ICT do vzdělávacího procesu. Informační gramotnost se tak nestává cílem, nýbrž nástrojem vzdělávání.
Důvody pro podporu interaktivní výuky jsou následující:
a) účelné a efektivní využití ICT ve výuce - nová dimenze výuky
b) technologický skok ve výuce
c) motivace dětí k učení
d) využití potenciálu lidí
Interaktivní tabule se v současné době pomalu stávají nedílnou součástí výuky (alespoň 1 tuto tabuli vlastní 67% plně organizovaných ZŠ a 48% neúplných ZŠ v Pardubickém kraji. Pořízení tabule (první nebo další) v horizontu 1 roku předpokládá 78% plně organizovaných a 55% neúplných ZŠ.
Cílové skupiny:
a) cílová skupina učitelů:
- vybavení kompetencemi, bez kterých většina učitelů jinak nebude schopna moderní metody do své výuky začlenit
- vytvoření motivačního systému na podporu interaktivní výuky
b) cílová skupina žáků
- přiblížení metod a forem výuky světu dnešních žáků
Přínos pro cílové skupiny
a) pedagogové: vlastní odborný růst, finanční motivace, možnost vlastní profesionální prezentace, kvalitativní posun v jejich práci, přístup k moderním výukovým technologiím
b) žáci základní školy: implementace moderních výukových technologií do běžného vyučovacího procesu, zatraktivnění výuky formami a prostředky, které jsou žákům blízké, samozřejmé a srozumitelné, zefektivnění a zkvalitnění procesu získávání cílových kompetencí
Datum poslední aktualizace: 19. 10. 2023 21:07