ZŠ a MŠ Prosetín
ZŠ a MŠ Prosetín

Český jazyk

Leden 2025

Gramatické učivo:

Přídavná jména:

  • tvoření přídavných jmén pomocí různých přípon
  • určování mluvnických kategorií (pád, číslo, rod) přídavných jmen, rozlišování přídavných jména tvrdých, měkkých, přivlastňovacích a jejich vzorů, správný pravopis koncovek přídavných jmen
  • stupňování přídavných jmen, nepravidelné tvary, bezchybné užívání tvarů
  • vyhledávání jmenných tvarů přídavných jmen, pravidla tvoření, správný pravopis

Komunikace a sloh:

  • základy studijního čtení - hledání klíčových slov, tvorba složitějších otázek, vyhledávání přesných odpovědí, shrnování, zápis odpovědí
  • slohové útvary - dopis: osobní i úřední, pravidla pro jeho tvorbu, jazykové prostředky 
  • slohový úkol: Dopis hrdinovi mé knihy, dopis autorovi - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný

Literární výchova:

  • rozbor a porozumění textu - čtení s porozuměním (hlavní děj, postavy a jejich charakter, prostředí), hlavní myšlenka díla, reprodukce příběhu a jeho shrnování, kladení otázek, řešení zadaných úkolů k textu, hledání souvislostí
  • klasická pohádka - znaky pohádky, pohádka jako žánr, známé pohádky, sběratelé pohádek (B. Němcová, K. J. Erben) 
  • dílny čtení - vlastní rozečtená knihu odpovídající věku, aktivní zapojení se do dílen čtení, zápis postřehů z četby do čtenářského zápisníku
  • vlastní četba -  povinné informace o četbě

Sportuj ve škole

sport

Scio ocenění

Scio ocenění

Zkoumavé čtení

Nová škola o.p.s. - projekt Zkoumavé čtení

Aktivní škola

Aktivní škola

Škola v proměnách času

Podle nejstarší kroniky se vyučovalo v Prosetíně již roku 1784, ale pouze provizorně. Ve svém domku učil Jan Polanský, který uměl trochu číst, psát a počítat. 

V roce 1821 se začalo pomýšlet na stavbu vlastní školy, ale stavba byla oddálena prodejem panství. Do roku 1834 se vyučovalo v čísle popisném 23, které patřilo Františku Holcovi. Teprve 11. června 1833 byl položen základní kámen školní budově, která byla vysvěcena a odevzdána do používání 17. června 1834. Byla postavena jedna učebna a byt o dvou místnostech. Školu navštěvovaly děti z Prosetína, Mokrýšova, Leštinky, Cejřova a Otáňky.

Kvůli velkému počtu žáků se místní školní rada na schůzi 1. června 1913 usnesla, že postaví novou budovu, byl schválen domek obsahující jednu učebnu a byt pro učitele. Stavba nové školy byla povolena na obecním pozemku, výstavba však byla vzhledem k válečným létům pozastavena. 

Dne 22. října 1929 byla provedena kolaudace současné budovy školy. Slavnostní otevření se uskutečnilo 28. října 1929. Žáci při slavnosti prodávali upomínkové předměty a fotografie nové školní budovy. Do školní pamětní knihy se mohli podepsat všichni návštěvníci. Po slavnostním otevření museli dělníci dokončit na budově nejnutnější dodělávky, nebylo tedy možné v nové škole ihned vyučovat. V budově se začalo učit až 4. prosince 1929. 

 

Stará budova školyNovostavba školyPlán školní budovyUčitelský sbor