Gramatické učivo:
Skladba
- žák odliší věty podle postoje mluvčího, bude určovat jejich charakteristické znaky
- žák odliší větu dvojčlennou, jednočlennou a větný ekvivalent
- žák v textu vyhledá základní skladební dvojici, rozliší druhy podmětů a přísudků
- žák se seznámí s větným členem - předmětem, rozpozná jej v textu, určí, jakým pádem je vyjádřen
- žák bude umět graficky zaznačit větu jednoduchou
Pravopis
- žák ovládá pravopis lexikální i tvaroslovný - vyjmenovaná slova, pravopis koncovek podstatných jmen, přídavných jmen a sloves
Sloh a komunikace:
- psaný projev - žák rozliší s pomocí učitele fakta a názory autora promluvy, hledá odpovědi na otázky
- popis místa, budovy - žák se seznámí s charakteristikou slohového útvaru popisu, uspořádáním textů, jazykovými prostředky a jejich využitím
- slohová práce: Popis místa (Můj vysněný dům) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním (vystihne hlavní děj, postavy a jejich charakter, prostředí), vyjádří hlavní myšlenku díla, příběh reprodukuje a shrne, bude si klást otázky, řešit zadané úkoly k textu
- povídkové a dobrodružné příběhy - žák bude znát typické znaky těchto žánru, charakterizuje je, seznámí se se známými díly a autory
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě