Gramatické učivo:
Opakování a procvičování učiva 6. ročníku
- slovní druhy, pravopis koncovek podstatných a přídavných jmen, vyjmenovaná slova, základní skladební dvojice, shoda podmětu s přísudkem
Podstatná jména:
- žák správně určuje pád, číslo, rod a vzor podstatných jmen, rozliší podstatná jména abstraktní, konkrétní, hromadná, pomnožná a látková, v textu užívá správné tvary podstatných jmen
- pravopis koncovek podstatných jmen - žák umí přiřadit podstatná jména ke vzorům, doplňuje správné koncovky podstatných jmen
- obecná a vlastní podstatná jména - žák rozlišuje vlastní a obecná podstatná jména, užívá základní pravidla pro psaní velkých písmen
Sloh a komunikace:
- komunikace - žák odliší fakta a názory autora promluvy, při svém projevu dbá na zásady správné komunikace, používá i prvky neverbální (mimika, gesta)
- popis - žák rozliší popis dynamický a statický, jednotlivé žánry popisu
- popis věci - žák se seznámí s charakteristikou slohového útvaru popisu, uspořádáním textů, jazykovými prostředky a jejich využitím
- slohová práce: Popis (Můj vynález) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním (vystihne hlavní děj, postavy a jejich charakter, prostředí), vyjádří hlavní myšlenku díla, příběh reprodukuje a shrne, bude si klást otázky, řešit zadané úkoly k textu
- literární druhy a žánry - žák se naučí rozlišovat základní literární druhy a žánry, bude užívat pojmy lyrika, epika a drama, díla zařadí k žánrům
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě