Gramatické učivo:
- Podstatná jména:
- žák správně určuje pád, číslo, rod a vzor podstatných jmen, rozliší podstatná jména abstraktní, konkrétní, hromadná, pomnožná a látková, v textu užívá správné tvary podstatných jmen
- pravopis koncovek podstatných jmen - žák umí přiřadit podstatná jména ke vzorům, doplňuje správné koncovky podstatných jmen
- obecná a vlastní podstatná jména - žák rozlišuje vlastní a obecná podstatná jména, užívá základní pravidla pro psaní velkých písmen
- Přídavná jména:
- žák umí vytvořit přídavná jména pomocí různých přípon
- žák správně určuje mluvnické kategorie (pád, číslo, rod) přídavných jmen, rozlišuje přídavná jména tvrdá, měkká, přivlastňovací a jejich vzory, své poznatky uplatňuje v pravopisu koncovek
- žák umí přídavná jména vystupňovat, zná nepravidelné tvary, tvary užívá bezchybně
- žák vě větách vyhledá jmenné tvary přídavných jmen, zná pravidla tvoření, správný pravopis
Sloh a komunikace:
- komunikace - žák odliší fakta a názory autora promluvy, při svém projevu dbá na zásady správné komunikace, používá i prvky neverbální (mimika, gesta)
- popis - žák rozliší popis dynamický a statický, jednotlivé žánry popisu
- popis zvířete - žák se seznámí s charakteristikou slohového útvaru popisu, uspořádáním textů, jazykovými prostředky a jejich využitím
- slohová práce: Popis bájného zvířete - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním (vystihne hlavní děj, postavy a jejich charakter, prostředí), vyjádří hlavní myšlenku díla, příběh reprodukuje a shrne, bude si klást otázky, řešit zadané úkoly k textu
- literární druhy a žánry - žák se naučí rozlišovat základní literární druhy a žánry, bude užívat pojmy lyrika, epika a drama, díla zařadí k žánrům
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě