Gramatické učivo:
Slovesa
- žák v textu vyhledá slovesa, odliší slovesné tvary jednoduché a složené, určité a neurčité
- žák určí mluvnické kategorie sloves, vytvoří slovesné tvary podle zadaných mluvnických kategorií
- žák rozliší činný a trpný rod u sloves, vytvoří správné tvary pro příčeští trpné, rozliší druhy trpného rodu, převede věty z jednoho rodu do druhého a naopak
Neohebné slovní druhy
- žák vyhledá a v textu rozliší jednotlivé neohebné slovní druhy
- žák rozliší druhy příslovcí, vhodně užije druhy příslovcí v základní podobě, správně vystupňuje příslovce, bude umět zesilovat a zeslabovat jejich význam
- žák rozliší příslovečnou spřežku a správně ji napíše
- žák rozpozná typické příklady vlastních a nevlastních předložek, v textu vyznačí spojky
Sloh a komunikace:
- psaný projev - žák odliší s pomocí učitele fakta a názory autora promluvy, hledá odpovědi na otázky
- popis pracovního postupu - žák se seznámí s charakteristikou slohového útvaru popisu, uspořádáním textů, jazykovými prostředky a jejich využitím
- slohová práce: Popis pracovního postupu (tvorba záložky do knihy) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním (vystihne hlavní děj, postavy a jejich charakter, prostředí), vyjádří hlavní myšlenku díla, příběh reprodukuje a shrne, bude si klást otázky, řešit zadané úkoly k textu
- mýtus - žák bude znát typické znaky tohoto žánru, charakterizuje jej, místně příběh zařadí, seznámí se se známými bájemi jednotlivých národů
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě