Gramatické učivo:
Skladba
- odlišování vět podmětných (věta jednočlenná, dvojčlenná), vět bezpodmětných (větné ekvivalenty)
- rozlišování vět jednoduchých a souvětí, správné určování podmětů a přísudků, jednotlivé druhy přísudků a podmětů
- grafické znázornění stavby věty jednoduché
- rozvíjející větné členy (předmět, příslovečné určení, přívlastek)
- grafický záznam souvětí, věty hlavní a vedlejší, řídící a závislé
Komunikace a sloh:
- charakteristika - žák bude prohlubovat znalosti o tomto žánru, o užíváných jazykových prostředcích, použitá slova v textech bude nahrazovat vhodnějšími, uspořádá text podle návaznosti
- slohová práce: Můj ideální učitel (charakteristika) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - čtení s porozuměním (hlavní děj, jednotlivé motivy, postavy a jejich charakter, prostředí, hlavní myšlenka díla, shrnování, kladení otázek obtížnějšího charakteru)
- literární hrdina - popis hrdiny, charakterové vlastnosti (kladné a záporné), zájmy, neobvyklé schopnosti, problémy hrdiny a řešení problémů
- dílny čtení - vlastní rozečtená kniha odpovídající věku, aktivní zapojení se do dílen čtení, zápisy postřehů z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - vyhledávání a zápis povinných informací o četbě, plnění úkolů dle zadání