Gramatické učivo:
Skladba
- žák rozliší větu jednoduchou a souvětí, ve větách správně určí podmět a přísudek, jednotlivé druhy přísudků
- žák odliší větu jednočlennou, dvojčlennou a větný ekvivalent
- žák graficky znázorní stavbu věty jednoduché, určí všechny větné členy ve větách
- žák se seznámí s grafickým záznamem souvětí, odliší věty hlavní a vedlejší
Komunikace a sloh:
- charakteristika - žák bude nadále prohlubovat znalosti o tomto žánru, o užíváných jazykových prostředcích, použitá slova v textech bude nahrazovat vhodnějšími, uspořádá text podle návaznosti
- slohová práce: Můj ideální učitel (charakteristika) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním (vystihne hlavní děj, jednoltivé motivy, postavy a jejich charakter, prostředí, vyjádří hlavní myšlenku díla, příběh shrne, bude si klást i obtížnější otázky)
- jazykové prostředky - žák vyhledá v úryvcích základní jazykové prostředky, tropy a figury, pojmenuje je a vyhledá příklady ve svých textech
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě