Gramatické učivo:
- skloňování přejatých slov - tvoření spisovných tvarů cizích slov, používání nejznámějších cizích slov v hovoru, určování mluvnických kategorií, použití v textu
- skloňování vlastních cizích slov - správné tvoření vlastních jmen cizího původu, užívání tvarů těchto slov ve slovních spojeních i ve větách
- pravopis souhlaskových skupin (bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně)
Komunikace a sloh:
- slohová práce: Novinová zpráva (zpráva do místního tisku) - sestavení textu, slohově, gramaticky, věcně správného
- popis pracovního postupu - prohlubování znalostí o tomto žánru, o užíváných jazykových prostředcích, nahrazování použitých slov v textu vhodnějšími, uspořádání textu podle návaznosti
Literární výchova:
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - čtení s porozuměním (hlavní děj, jednotlivé motivy, postavy a jejich charakter, prostředí, hlavní myšlenka díla, shrnování, kladení otázek obtížnějšího charakteru)
- literární hrdina - popis hrdiny, charakterové vlastnosti (kladné a záporné), zájmy, neobvyklé schopnosti, problémy hrdiny a řešení problémů
- dílny čtení - vlastní rozečtená kniha odpovídající věku, aktivní zapojení se do dílen čtení, zápisy postřehů z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - vyhledávání a zápis povinných informací o četbě, plnění úkolů dle zadání