Gramatické učivo:
Skladba
- žák graficky zaznamená složitá souvětí, odliší věty hlavní a vedlejší, určí jejich druhy, významové poměry a druh souvětí
- žák se seznámí se zvláštnostmi větné stavby, bude ovládat syntaktický pravopis
Komunikace a sloh:
- žák se aktivně zapojí do diskuse, bude vyhledávat informace a argumenty, bude se snažit kultivovaně vyjadřovat své myšlenky, pocity a názory
- charakteristika literárního hrdiny - žák si prohloubí znalosti o tomto žánru, bude umět využít různé jazykové prostředky pro své vyjádření, použitá slova v textech bude nahrazovat vhodnějšími, uspořádá text podle návaznosti
- slohová práce: Moje oblíbená knižní postava (charakteristika literárního hrdiny) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním, příběh reprodukuje a shrne, bude si klást otázky, řešit zadané úkoly k textu, uvede typické jazykové prostředky díla, charakter postav a vztahy mezi nimi, zaznamená si myšlenky, které jej zaujaly
- epické a lyrické žánry - žák bude znát znaky typické znaky a jazykové prostředky těchto žánrů, uvede základní díla v historickém vývoji, známé představitele
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě