Gramatické učivo:
- slovotvorný rozbor - slova odvozená, slovotvorné formanty (kořen, předpona, přípona, koncovka)
- ustálená slovní spojení (rčení, přísloví)
- slovní druhy - všechny druhy slov a jejich základní charakteristika, rozlišování slov ohebných a neohebných, správně určování jednotlivě i v souvislém textu, rozpoznávání různých slovních druhů téhož tvaru slova, tvorba spisovných tvarů slov, vědomě užívání s ohledem na komunikační situaci
Komunikace a sloh:
- administrativní styl - základní znaky, jazykové prostředky, struktura, žánry (žádost, životopis)
- slohová práce: Žádost (Žádost o prominutí četby, Žádost mého oblečení) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - čtení s porozuměním, reprodukce příběhu a jeho shrnování, kladení otázek, řešení zadaných úkolů k textu, typické jazykové prostředky díla, charakter postav a vztahy mezi nimi, zaznamenávání si zajímavých myšlenek
- osobnost Karla Jaromíra Erbena, Boženy Němcové - důležité životopisné údaje, rozbor známých děl, znaky romantismu, filmové zpracování
- dílny čtení - vlastní rozečtená kniha odpovídající věku, aktivní zapojení se do dílen čtení, zápis postřehů z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - vyhledávání a zápis povinných informací o četbě