Gramatické učivo:
Slovesa
- žák určí mluvnické kategorie sloves, vytvoří slovesné tvary podle zadaných mluvnických kategorií
- žák se seznámí se slovesnými třídami a vzory - slovesa zařadí ke třídám a vzorům, použije správný tvar sloves ve větách
- žák rozpozná přechodník přítomný a minulý, přechodníky vyhledává v textu
- žák odliší nepravidelná slovesa, bude znát jejich časování
Neohebné slovní druhy
- žák rozlišuje různé druhy příslovcí, stupňuje je, rozpozná příslovečnou spřežku a správně ji zapíše
- žák rozliší předložky vlastní a nevlastní, spojky souřadící a podřadící
- žák správně užívá všech neohebných slov, využívá vhodné tvary podle komunikačních situací
Skladba
- žák určuje věty podle postoje mluvčího a jejich charakteristické prostředky
- žák rozliší věty dvojčlenné, jednočlenné a větné ekvivalenty
- žák rozpozná zápor mluvnický a slovní
- žák graficky zaznamená větu jednoduchou, rozliší formální prostředky skladebních vztahů
Komunikace a sloh:
- proslov - žák se aktivně zapojí do diskuse, bude vyhledávat informace a argumenty, bude se snažit kultivovaně vyjadřovat své myšlenky, pocity a názory
- charakteristika literárního hrdiny - žák si zopakuje charakteristiku tohoto žánru a užíváné jazykové prostředky, použitá slova v textech bude nahrazovat vhodnějšími, uspořádá text podle návaznosti, bude prohlubovat znalosti
- slohová práce: Moje oblíbená knižní postava (charakteristika literárního hrdiny) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním, příběh reprodukuje a shrne, bude si klást otázky, řešit zadané úkoly k textu, uvede typické jazykové prostředky díla, charakter postav a vztahy mezi nimi, zaznamená si myšlenky, které jej zaujaly
- epické a lyrické žánry - žák bude znát znaky typické znaky a jazykové prostředky těchto žánrů, uvede základní díla v historickém vývoji, známé představitele
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě