Gramatické učivo:
Slovesa
- žák se seznámí se slovesnými třídami a vzory - slovesa zařadí ke třídám a vzorům, použije správný tvar sloves ve větách
Neohebné slovní druhy
- žák rozlišuje různé druhy příslovcí, stupňuje je, rozpozná příslovečnou spřežku a správně ji zapíše
- žák rozliší předložky vlastní a nevlastní, spojky souřadící a podřadící
- žák správně užívá všech neohebných slov, využívá vhodné tvary podle komunikačních situací
Skladba
- žák určuje věty podle postoje mluvčího a jejich charakteristické prostředky
- žák rozliší věty dvojčlenné, jednočlenné a větné ekvivalenty
- žák rozpozná zápor mluvnický a slovní
- žák graficky zaznamená větu jednoduchou, rozliší formální prostředky skladebních vztahů
- žák vyhledá větě základní skladební dvojici, rozliší druhy podmětů a přísudků
- žák určí ve větě všechny větné členy, odliší přívlastek postupně rozvíjejí a několikanásobný
- žák rozpozná ve větě přístavek, bude umět tvořit věty s přístavky
Komunikace a sloh:
- žák se aktivně zapojí do diskuse, bude vyhledávat informace a argumenty, bude se snažit kultivovaně vyjadřovat své myšlenky, pocity a názory
- vypravování - žák si prohloubí znalosti o tomto žánru, bude umět využít různé jazykové prostředky pro své vyjádření, použitá slova v textech bude nahrazovat vhodnějšími, uspořádá text podle návaznosti
- slohová práce: Vypravování na základě přísloví (vypravování) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním, příběh reprodukuje a shrne, bude si klást otázky, řešit zadané úkoly k textu, uvede typické jazykové prostředky díla, charakter postav a vztahy mezi nimi, zaznamená si myšlenky, které jej zaujaly
- epické a lyrické žánry - žák bude znát znaky typické znaky a jazykové prostředky těchto žánrů, uvede základní díla v historickém vývoji, známé představitele
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě