Gramatické učivo:
Opakování a procvičování učiva 8. ročníku
- grafické znázornění souvětí, souvětí souřadná a podřadná, významové poměry mezi hlavními větami, interpunkce ve větě)
Slovní druhy
- žák ovládá všechny druhy slov a jejich základní charakteristiku, rozlišuje slova ohebná a neohebná, správně je všechny určí jednotlivě i v souvislém textu
- žák rozpozná různé slovní druhy téhož tvaru slova
- žák tvoří spisovné tvary slov, vědomě jich užívá s ohledem na komunikační situaci
Komunikace a sloh:
- základy studijního čtení - žák vyhledá v jakémkoliv textu klíčová slova, formuluje hlavní myšlenku textu, tvoří otázky, na otázky v textu vyhledá přesnou odpověď
- funkční styly a jejich žánry - žák dokáže vyjmenovat jednotlivé funkční styly, definuje je, dokáže slohové útvary zařadit ke stylům
- slohové útvary - žák prostuduje různé zdroje z oblasti populárně naučné, odborné literatury, vytvoří si koncept a stručné poznámky, využívá metodu I. N. S. E. R. T (výtah)
- slohový úkol: Výtah (dle zájmů) - žák sestaví text, slohově, gramaticky, věcně správný
Literární výchova:
- rozbor a porozumění textu - žák bude číst s porozuměním, příběh reprodukuje a shrne, bude si klást otázky, řešit zadané úkoly k textu, uvede typické jazykové prostředky díla, charakter postav a vztahy mezi nimi, zaznamená si myšlenky, které jej zaujaly
- epické žánry (román, povídka) - žák bude znát znaky typické znaky těchto žánrů, uvede základní díla v historickém vývoji, známé představitele
- dílny čtení - žák si nosí do hodin vlastní rozečtenou knihu odpovídající věku, aktivně se zapojuje do dílen čtení, zapisuje postřehy z četby do čtenářského zápisníku
- vlastní četba - žák vyhledá a zapisuje povinné informace o své četbě